Skip to content

(Ny kurs)Användbarhet och informationsteknik för ECM och intränat

September 20, 2011

 

Användbarhet och informationsteknik för ECM och intränat
Syfte:
Att lära eleverna grunderna i användbarhet och informationsarkitektur.
Mål:
Den studerande ska ha inhämtat de teoretiska grunderna för att kunna planera och strukturen för information i intranet och verksamhetsportaler, och kunna tänka på gränssnittet ur användarens och företagets perspektiv och nytta.

Block 1 Usability
Block 2 Design processen och visuell komunikation
Block 3 Slutarbete

Block 1

Om ditt enda verktyg är en hammare
tenderar du att se alla problem som en spik.
– Abraham Maslow

Usability, varför?
Förståelse och insikten att det inte enbart handlar om vackra saker, det handlar om pengar

Vad är Usability?

Usability is the ease of use and learnability of a human-made object.

  • More efficient to use—takes less time to accomplish a particular task
  • Easier to learn—operation can be learned by observing the object
  • More satisfying to use
  • Learnability: How easy is it for users to accomplish basic tasks the first time they encounter the design?
  • Efficiency: Once users have learned the design, how quickly can they perform tasks?
  • Memorability: When users return to the design after a period of not using it, how easily can they re establish proficiency?
  • Errors: How many errors do users make, how severe are these errors, and how easily can they recover from the errors?
  • Satisfaction: How pleasant is it to use the design?

Regel 01-02.
Det finns en hel del regler som “inget viktigt ska vara mer än två klick från användaren”, eller “tala samma språk som användaren” eller “var konsekvent” Men samtliga dessa bleknar mot den största av de alla…

Regel 01 Don’t make me think!
(Första lagen av webb-usability)
– Självklart
– Självförklarande
“Man ska fatta – Hur man ska använda sidan -utan att behöva tänka”

Bild Inte tänka 01-02
Bild Saker som får att tänka 03-04
Bild Sök 05-06

del 02
How we really use the web.
– Stor skillnad på hur vi tror att folk använder sig av webben och hur de verkligen gör det.
Vad tester säger, och även sunt förnuft om vi nu verkligen tänker efter är att användarna snabbt blickar över ett innehåll.
Skummar text i ett flödande sätt och stannar upp då han/hon hittat något klickbart som liknar nått de är intresserade i.
Vackert bok omslag när användaren susar förbi i en sportbil… Vi har ett tunnelseende.
Kortfattat vi läser inte då vi söker vi “scannar”.

Hur får vi användaren att stanna upp? = Fokuspunkter, färg, form, härma det han/hon är ute efter

Bild Ser 07

Lab 01. Gemensam uppgift: Aftonbladet, hur använder vi den och finn fem fel.
Lab 02. Grupp uppgift.
a) Ologiska saker ute i IRL. Fotografera saker som har dålig usability ute i vardagen.
b) Välj de fem bättre.
c) Sitt ner i samma grupp och klura ut hur man skulle kunna göra dem bättre
Lab 03. Börja klura på hur du skulle organisera Aftonbladet bättre. http://blogg.aftonbladet.se/redesignbloggen

Imorgon så ska vi tala om hur vi strukturer information.

mvh /R

Rekomenderade böcker:

– Användbarhet i praktiken (usability)

– Dont make me think (usability)

– Effektiv visuell kommunikation (titeln är självförklarande)

– Stop stealing sheeps and find out how type works (Typografi)

Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: