Skip to content

Usability del 2

September 21, 2011

Användbarhet och informationsteknik för ECM och intränat

Lektion 2 Usability på webben
“Vad gör vi när användaren snabbt susar förbi våra meddelanden”?
– Vi bygger väldigt stora skylltar. /R

– Vi gör inte optimala val. Vi gör “satisfice” (sufficing och satisfying),
vi gör valen i hast, det finns inte mycket penalty (tillbaka), mindre arbete att gissa

lag nr 2. Det speller ingenn roll hour många klick det tar sålänge man slipper tänka.

lag nr 3. Slopa hälften av alla ord.

del 3 (del 1-2 var i första lektionen)

Grund regler för visuell kommunikation. (för webb)
1) Skapa klar och tydlig hierarki på varje sida.
2) Dra nytta av standarder.
3) Dela upp sidan i tydliga zoner/områden.
4) Gör det självklart vad som är klickbart
5) Minimera brus.

1)    a) Större, mera luft, mer utstickande färg/form, starkare kontrast, fetare = Viktigare
b) Saker som är relaterade bör även visuellt klumpas ihop i områden.
c) Nested-items, Computer books>one particular book

2)    Vi blir vana vid ett visuellt språk. shopping vagnen, flikar, home
a) endast användbara om de fungerar.
b) designers uppfinner gärna hjulet på nytt

3)    Tidningar är duktiga på det här. Skvallra om att olika områden innehåller olika saker medans hierarki har med hur     viktigt innehållet är.

4)    Lektion 1 ( exempel [  ] Search >) microsoft blå 7mille

5)    Håll ner bruset. (bakgrunds brus) bild

—————-

del 4-5
Ta bort hälften av orden. Formen ska guida en. Reklamfixaren.se
– Happy talk = nej
– Instruktioner = nej
– Onödiga ord = NEJ!

—————-

Lab 01. Gemensamt. Reklamfixaren
Lab 02. Grupp) Presentera de fem förbättringarna.
Lab 03. Söka efter HCI. Vad är det och skiljer den sig något från Usabillity?
Lab 04. Flowshart Aftonbladet. Gör den så komplett som det bara går. Analysera efteråt om det går att förenkla.

Lab 05. Börja klura på en wireframe baserad på din flowshart.

Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: